میلیاردها مخترع نیستند ولی نوآور هستند

میلیاردهای خود ساخته که توانسته اند سازمان یا سازمان های بزرگی را هدایت کنند و به موفقیت های بزرگ دست یابند افرادی نوآور و مبتکر هستند، آنها دانشمندان و نابعه هایی نیستند که تمام عمر خود را صرف مطالعات علمی کرده باشند.

میلیاردرها نوآورند ولی نه مخترع
چه تفاوتی بین نوآوری و اختراع وجود دارد؟

هر چند یک مخترع، انسان ارزشمند و برجسته ای است اما معمولا این افراد خیلی ثروتمند نمی شوند و سالهای طولانی از عمر خود را صرف تحقیقات، آزمایش ها و ساخت نمونه های مختلف می کنند تا به نتیجه برسند و آنگاه تازه به دنبال سرمایه گذار می گردند و معمولا نمی توانند قرارداد سودمندی داشته باشند!

اما کسی که نوآور و کمی هم بازاری باشد به خوبی می داند که چگونه با رفع نیاز مردم کسب درآمد کند و ثروتمند شود. آنها چرخ را دوباره اختراع نمی کنند بلکه کاری می کنند که بهتر و روان تر بچرخد، راحت تر و سبک تر باشد و برای این منظور نیازی نیست همه چیز را بدانند.

اگر می خواهید پول زیادی بدست آورید لازم نیست یک ایده یا طرح جدید داشته باشید هر چند اگر چنین چیزی هم در ذهن دارید ضرری ندارد.

نوآوری چیست؟

نوآوری خلق ارزش جدید یا رسیدن به ارزش از راهی جدید است.

نوآوری چیز جدید در کسب و کار شماست که می تواند نیاز مشتری را مرتفع کند. فراموش نکنید اینجا صحبت از چیزی که شما دوست دارید یا به نظرتان جالب می رسد نیست بلکه صحبت از نیاز مشتری است صحبت از رفع نیاز است. به این ترتیب می توانید ارزشی جدید خلق کنید یا از راهی جدید (یا بهتر) خلق ارزش کنید.

چندی پیش کتابی از همسر یکی از میلیونرهای معروف را می خواندم و او سخن جالبی درباره قدرت نوآوری همسرش داشت او گفته بود: «او نوآوری می کند در حقیقت چیزی را که وجود دارد تبدیل به چیز دیگری می کند یا آنرا به شکل دیگری نمایش می دهد تا همه عاشق آن شوند!»

یکی از راههای نوآوری همین است تبدیل، تغییر و اصلاح آنچه که هست به آنچه نیاز بازار است. گاه فقط یک بسته بندی بهتر، فروش را به شکلی حیرت آور بالا می برد.

گاه لازم است از یک صنعت دیگر کمک بگیرید تا محصول شما را مطابق خواسته و نیاز مشتری تغییر دهد. فراموش نکنید نیازی نیست چیزی را که قبلا اختراع شده دوباره اختراع کنید.

یک نمونه

هالیوود را همه می شناسید و می دانید که آنها از فیلم ها، درآمدهای میلیارد دلاری دارند اما چگونه؟ آنها از یک خلاقیت و ایده که وجود داشته بارها و بارها و دوباره کسب درآمد می کنند.

احتمالا درباره سری فیلم های جنگ ستارگان شنیده اید اولین فیلم اگر اشتباه نکنم در دهه ۱۹۸۰ میلادی ساخته شد و هنوز اپیزودهای آن ساخته می شود آنها همان ایده و طرح قدیمی را با رنگ و لعاب جدید روانه بازار می کنند با این تفاوت که این رنگ و لعاب مطابق خواسته بیننده یا همان مشتری تغییر می کند. یا مجموعه فیلم های سریع و خشن یا ارباب حلقه ها و بسیاری نمونه هایی از این دست که میلیاردها دلار نصیب سرمایه گذاران می کنند. در حقیقت خلاقیت در سری های بعدی این فیلم ها وجود ندارد اما باز هم هر کدام چند صد میلیون دلار می فروشند.

بعد از اینکه بستنی ساخته شد شاید بیش از هزار سال طول کشید تا بستنی قیفی وارد بازار شود.

نان و گوشت را خیلی ها با هم می خورند اما مدتها طول کشید تا ساندویچ ساخته شود و کسی که آن را به مردم می فروخت توانست درآمد خوبی داشته باشد.

توالت سالها قبل اختراع شده است اما دستمال توالت سالها طول کشید تا وارد بازار شود و فروشنده آن را ثروتمند کند.

بنابراین با هر چه که در اطراف شما وجود دارد اگر می توانید به روشی جدید نیازی را رفع کنید ارزشی خلق کرده اید که می تواند منبع تولید ثروت برای شما باشد. در این مسیر هر چه می توانید از کمک افراد مختلف استفاده کنید هرچه انسان های بیشتری با شما در ارتباط باشند و با شما کار کنند احتمال موفقیت شما بیشتر است و به کمک این افراد کارها را سریعتر انجام خواهید داد.

علی یـزدی مقدم

میلیاردها مخترع نیستند ولی نوآور هستند

به این مطلب رای دهید




 

مطالب مشابه